Blomkålssuppe

Follow my blog with Bloglovin

 Jeg beklager billedkvaliteten – det ser umiddelbart ikke så festligt ud, men heldigvis gør smagen op for udseendet (sådan er det vel egentlig også med mennesker… eller ej.. sidespor..). Det er begyndt at blive koldere (lige lidt public service info 😉 ) og snuderne rundt omkring er begyndt at løbe fra os. Derfor kræver vejret også næsten, at vi hælder gloende varm mad ned i halsen, og blomkålssuppe er i den grad varmt! Den portion jeg lavede i går var faktisk så varm, at jeg, efter at have hældt en tallerkenfuld op, kunne nå at gå i bad (havde ikke lige nået det efter spinning…), og stadigvæk sætte mig til bords og spise varm suppe. Og jeg er altså ikke en lynbader – bare spørg min far. Han har i hvert fald lagt utrolig mange kræfter i at fortælle mig hvor dyrt vand er…. Nå! Tilbage til suppen! Den er super simpel (ej, cute udtryk……..) og ikke særlig krævende på tid heller. Desuden kræver den kun tre ingredienser (udover salt og peber) og er derfor også ret billig i drift – og det kan en studerende som mig, jo rigtig godt lide 😉

Opskrift til 2 portioner:

1 lille blomkål

En grøntsagsboullionterning 

Muskatnød 

Salt og peber

Fyld vand i en lille gryde og put det rensede blomkål og bouillonterning ned i. Blomkålets top skal være over vandoverfladen (som et lille nupret isbjerg………..). Bring vandet i kog og kog blomkålet indtil det er mørt – dvs. Du kan stikke en kniv eller gaffel igennem uden modstand. Blend blomkål og vand sammen og tilsæt evt. Lidt mere vand, indtil du er tilfreds med konsistensen. Smag til med muskatnød, salt og peber.

Jeg spiste blomkålssuppen med to kogte æg til, for at få dækket proteinmængden ind.

For at det ikke skal være løgn, gentog jeg processen her til morgen i sengen, mens jeg så et par afsnit af friends – det kan godt anbefales, også selvom blomkålssuppe til morgenmad måske lyder lidt mærkeligt 😉

2 thoughts on “Blomkålssuppe

Skriv en kommentar