Grønkålschips

IMG_4205

Indrømmet, disse herligheder er ikke min opfindelse. Generelt har der været meget fokus på at lave chips ud af grøntsager, og jeg har da også selv eksperimenteret med både pastinak, rosenkål og spidskål. Jeg synes dog aldrig de har fået den ønskede sprøde struktur, som jo egentlig er det, man synes er lidt lækkert ved kartoffelchips. Grønkålschips er da også lige så sundt, som det lyder, men det gør dem bestemt ikke mindre lækre! Generelt tror jeg, man skal passe på med det der med at navngive sund mad efter dens usunde pendant (fx sund nutella.. det er bare ikke nutella, vel?). Lige i dette her tilfælde er det bare virkelig svært at undgå, da de sprøde grønkål ikke minder om noget andet end.. ja, chips 😉 Det er klart, det er ikke en sprød friteret kartoffel, der her er tale om. Hovedsagen er dog, at den er sprød.

Jeg serverede chipsene til chili con carne, og det fungerede rigtig fint! Jeg kunne dog også sagtens forestille mig at spise dem som snack en aften, hvor chipscravingen er lidt ekstra ond 😉

Opskrift:

Grønkål

Olie

Salt

  • Vask grønkålen grundig, tør den og bland den sammen med olie og salt.
  • Giv grønkålen 10-12 min. i ovnen ved ca. 170 grader. Hold skarpt øje med dem – de kan let brænde på!

Chipsene smuldrer lidt, når man spiser dem, og man skal altså derfor ikke regne med at kunne dippe dem. Det synes jeg dog heller ikke er nødvendigt, og næste gang jeg skal lave dem vil jeg helt sikkert forsøge mig med nogle forskellige krydderier. Velbekomme!

Skriv en kommentar